Foto: Askeladden

Ingrid Lange om tiden i Blid: – Sabla gøy å være gründer!

Den nye tannhelsekjeden Blid er en av mange gründerbedrifter fra Askeladden & Co som på kort tid har kapret betydelige markedsandeler i etablerte bransjer. Ingrid Lange, daglig leder i Blid, er en av foredragsholderne ved NHH-Symposiet 2021.

Før du begynte i Blid, jobbet du for Bain & Company. Hva fikk deg til å gå fra den jobben til å bli daglig leder i en start-up?

Jeg har alltid hatt et ønske om å starte noe selv. Muligheten til å bygge opp noe helt fra scratch fra analyse og identifisering av mulighet, til gjennomføring, bygge et team, klinikk og et tilbud, synes jeg virket sjukt spennende.

Lange trekker også fram potensialet i konseptet som en ekstra motivasjon.

I tillegg mente jeg det var åpenbart at det fantes en mulighet for å skape et bedre tannhelsetilbud enn det som eksisterer i dag, så det trigget meg også!

Men hva er det Blid tilbyr som de etablerte tannlegekontorene ikke klarer i dag?

Mange opplever tannlegebesøket som dyrt og uoversiktlig. En typisk årsak er uforutsette og ikke-kommuniserte kostnader, som for eksempel «hygiene-tillegg», ekstra kostnader for bedøvelse og ekstra kostnader for røntgen.

Blid anser også kundeopplevelsen som en viktig differensieringsfaktor i tannlegebransjen.

 I tillegg så jo alle klinikkene helt kliss like ut, og få klinikker tilbyr en god bookingløsning online.

Vi har derfor skapt et tannhelsetilbud som har forutsigbare priser uten overraskende tillegg, lange åpningstider, superenkel booking online og en original og mer behagelig atmosfære i klinikken. Og selvfølgelig med høy kvalitet i behandling.

Før hun startet Blid, besøkte Lange flere titalls klinikker, både i Norge og utlandet, og snakket med tannleger og professorer.

 Vi gjorde også markedsundersøkelser for å forstå pasientens behov og ønsker. Det Blid er i dag, er basert på innsikten vi fikk i forkant.

I dag er det kutyme for bedrifter å uttrykke et fokus på omstilling, men fortsatt blir mange bransjer «tatt på senga» av nye tilbydere, sånn som Blid. Hvorfor tror du det er sånn?

Det å fornye seg er ikke alltid så lett. Jeg tror derfor det er bra for hele bransjen at det kommer nye aktører som utfordrer, slik at helheten løftes og de som tilbyr noe tvinges til å se hvordan man kan forbedre tjenesten sin.

Lange trekker også fram kundefokuset, eller mangelen derav, i bransjene.

 I tannhelsebransjen tjener de fleste klinikker gode penger selv om pasientene og kundene ikke alltid er fornøyd med tjenestene. I Blid pleier vi å si at kunden er kongen.

Konsekvensene av pandemien

Hvilke utfordringer har pandemien gitt Blid som nylig oppstartet selskap?

 Vi skulle egentlig ha åpnet vår første klinikk i mars 2020, men alt ble satt på vent da pandemien brøt ut. Tannhelseteamet hadde allerede startet og det var utfordrende å holde moralen høyt når verden var så uforutsigbar og vi ikke hadde gjennomført en eneste behandling.

Lange så derimot ikke kun ulempene ved en utsatt oppstart av selskapet.

Samtidig sørget venteperioden for at vi var veldig klare for å komme i gang. Etter lansering har vi iverksatt nye tiltak kontinuerlig for å sørge for gode og trygge smittevernsrutiner for pasienter og behandlere.

Lange innrømmer at det siste året har vært tøft, spesielt for teamet i klinikkene, men sier hun er stolt av håndteringen til Blid.

 Vi har hatt null smitte i klinikkene våre og teamet har gjort en fantastisk innsats med å levere gode pasientopplevelser til flere tusen som nå har byttet til Blid som sin faste tannlege.

Hva er den viktigste lærdommen din fra tiden som gründer?

Etter snart to år som gründer, så er nok den aller viktigste lærdommen at selv om ting kan virke trått og umulig, så går det som regel greit om man bare gønner på.

Det handler om å få ting gjort, gjøre alt som er i pasientens interesse og jobbe sammen som et lag. Sparr med folk rundt deg, vær uredd og tørr å prøve! For når det løsner, da er det sabla gøy!

– Oda Røhme Sivertsen

Del saken!

Siste innlegg

Siste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Meta