Jensen: –  Det er viktig at vi klarer å tilpasse oss og ikke graver oss ned i gammelt tankesett

Mathilde Nordby Jensen var en av foredragsholderne ved årets Symposiet. I samtale med Symposiet snakker hun om hvordan det var å lede aksjehandler under korona. – I perioden februar 2020 til april 2020 så opplevde vi 10-20 ganger vanlig handelsvolum på desken. Vi satte nye volum rekorder hver eneste dag.

–  Hva tror du blir hovedforskjellene i et “post-COVID” næringsliv fra i dag?

–  Hybridløsning mellom hjemmekontor og kontor kommer nok fortsatt til å være et tema en god stund fremover. IT har vært den store «snakkisen» siden dotcom-boblen, men COVID har gitt oss ressursene og mulighetene til å være fleksible når behovet oppstår.

Fra eget ståsted kommer nok ikke mye til å endre seg, men det har heller gitt oss løsningene i dag som skulle komme om 2-3 år. 

–  Hvordan har det egentlig vært å lede aksjehandler under korona?

–  Spennende, fascinerende, men ikke minst krevende. I perioden februar 2020 til april 2020 så opplevde vi 10-20 ganger vanlig handelsvolum på desken. Vi satte nye volum rekorder hver eneste dag og med et delt team – hvor noen satt hjemme og noen på kontoret så var det ekstra krevende. 

Videre påpeker Jensen at det var godt å se teamene jobbe sammen under ekstremt press og en ny arbeidsmåte. Som trader er det viktig å kjenne sine kollegaer godt – man må ha en sømløs kommunikasjon, uansett hvor man befinner seg. 

–  Symposiets tema i år var “The Day After Tomorrow”, hva mener du er nøkkelen i en god fremtidsrettet virksomhet?

Når det gjelder vellykkede fremtidsrettede bedrifter mener Jensen at nøkkelen er omstillingsevne. I en verden som opplever konstante endringer i økende hastighet, er dette et sentralt kriterium. 

Har man evnen til å omstille seg raskt så vil man kunne tåle uanmeldte situasjoner, men også møte kundenes behov til enhver tid og dette behovet har aldri endret seg så fort som nå. 

Næringslivet er flere ganger blitt overrasket av en uanmeldt fremtid, tror du dette er noe som kan endres, og hva skal da til? 

–  Nei, mennesker er ikke som en algoritme som kun gjør det de får beskjed om. Mennesker tar ofte avgjørelser basert på følelser og følelser er irrasjonelle, så her tror jeg ikke det finnes en løsning. 

–  Vi kan alltids prøve å ruste oss for uanmeldte situasjoner, men ta Covid-19 som et eksempel. Svært få trodde i januar 2020 at Covid-19 kom til å prege oss i en så stor grad som det har gjort og fortsatt gjør i dag.

 –  Er det noen verdi i å se på fortidens feiltrinn for å skape en mer fremtidsrettet bedrift, eller mener du dette blir for begrensende for bedriften? 

Jensen påpeker at det er viktig å ta lærdom av historiens feiltrinn, slik at det ikke gjentas. 

Gammelt ordtak jeg lærte fra fiskerne på Hvaler «Den kloke lærer av andres feil, tosken bare av sine egne» kunne ikke vært mer gjeldende. Det er viktig at vi klarer å tilpasse oss og ikke graver oss ned i gammelt tankesett. Vi lever og jobber i en verden som er i konstant endring, men det betyr ikke at vi skal tilbake til gamle måter å løse nye problemer.

 –  Hva mener du er den største endringen som bør gjøres i både norsk og internasjonalt næringsliv?  

–  Flytte møter og seminarer over til digitale plattformer også post- COVID. Fremveksten av digitale løsninger fjerner behovet for flyreiser for møter, som reduserer karbonavtrykket vårt. Næringslivet må endres for å bli mer bærekraftig og gjerne gjennom nye vaner, kjøpe varer lokalt, seminar på teams, etc.

–  Om du ser tilbake på det siste året, hvilke lærdommer tar du med deg? 

–  Nye former for kommunikasjon, ikke bare énveis. Det å både se og lytte til kolleger nå som vi har vært delt. Når noen har vært låst til hjemmekontor og noen få har vært på kontoret så har viktigheten av å følge opp kollegaer blitt en enda mer sentral del av jobben. 

–  At alle får med seg informasjon og retningslinjer kan en ta for gitt på kontoret, mens i perioden vi er i nå har vi måttet omstille oss til å møte kollegaer på deres individuelle kommunikasjonsbehov. 

Så hva kommer du personlig til å ta med deg i arbeidslivet fremover?

At kontoret er mye mer enn bare et sted der man jobber. Det er der man bygger tillit, skaper relasjoner og ikke minst forståelse for verdikjeden. Uten disse elementære byggeklossene så er det vanskelig å samarbeide i krevende tider. 

–  Har du noen avsluttende råd til studenter i dag? 

–  Vær nysgjerrig, våg å være gründer. Det er nok av tid til å jobbe en ‘vanlig’ jobb hvis det skulle feile. Du får kanskje ikke dratt på den ene ferieturen, men du sitter igjen med verdifull erfaring en arbeidsgiver verdsetter. Kanskje blir idéen det nye Spotify?

– Christine Bugge

Del saken!

Siste innlegg

Siste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Meta