NHH-Symposiet med ny satsning:

 

– Vi skal ikke være redde for å mene noe

I lang tid har redaksjonsgruppen i NHH-Symposiet produsert et magasin som blir utdelt til konferansens deltagere. Den tiden er passé, for nå skal NHH-Symposiet nå ut til folk på en helt ny måte.

– Folks medievaner har endret seg drastisk de siste årene, og vi gjør nå en helomvending for å være relevante.

Det sier kommunikasjonssjef for NHH-Symposiet, Peter Syse. Siden han ble valgt i studentforeningsvalget i oktober i fjor har han jobbet med å utvikle den nye kommunikasjonsstrategien.

På nettsiden til konferansen skal det fra nå av publiseres nyhetssaker jevnlig. Artiklene skal publiseres i sosiale medier, slik at alle som følger NHH-Symposiet får det i sin Facebook-feed.

Trykk her for å følge NHH-Symposiet på Facebook

Skal våge å ha meninger

I våres raste debatten om miljøet på NHH, deriblant studentenes manglende samfunnsengasjement. I flere innlegg i løpet av våren ble NHH-studenter kritisert for å ha “ytringsangst”.

Det skal ikke gjelde NHH-Symposiets redaksjonelle sider, ifølge Syse.

– Vi ønsker å vise frem samfunnsengasjementet som faktisk finnes på skolen. Vi skal tørre å omtale samfunnsaktuelle spørsmål og ytre oss om forskjellige temaer, sier han.

Med andre ord skal ikke saker fra NHH-Symposiet være nok et nikkedukkehjem, men en arena for spennende innhold, skråblikk på samfunnet – og hva som skjer internt i organisasjonen.

Både for studenter og næringslivet

Syse forklarer at den nye satsingen skal treffe både den gjengse student og folk fra næringslivet. Sakene som skal publiseres skal dreie seg om alt fra relevante nyheter, ny forskning fra NHH, utspill fra foredragsholdere, NHH-studentenes forventninger til næringslivet og hva NHH-Symposiet mener om dagsaktuelle temaer.

Kommunikasjonssjefen mener NHH-Symposiet sitter på flere ressurser som kan brukes til å publisere spennende og relevant innhold.

– Flere av foredragsholderne våre er fagfolk i særklasse, som ofte blir sitert i noen av verdens største medier. At vi har en direkte kobling og kan få deres analyser og meninger er verdifullt, sier han.

Dette er foredragsholderne NHH-Symposiet har avslørt så langt

Han peker også på at næringslivet vil ha stor nytte av å få vite hva NHH-studenter bryr seg om.

– La oss si redaksjonen lager en sak om hvilke faktorer NHH-studenter vektlegger hos en arbeidsgiver. Hvis jeg var en leder i næringslivet, ville jeg lest den saken, sier kommunikasjonssjefen.

Er ikke dette noe arbeidsgiver kan finne ut av selv?

– Jo, men jeg tror ingen kan få like ærlige svar som oss. Dersom du blir spurt av en potensiell arbeidsgiver hvilke krav du har, er du forsiktig med hva du sier, sier han.

Ingen “fake news”

I disse tider med økende grad av innholdsmarkedsføring kan man spørre seg om legitimiteten til den nye satsningen.

– Vi er ikke en uavhengig redaksjon og det skal vi heller ikke late som om vi er, fastslår Syse.

– Det skal aldri være noen tvil om hvem som er avsender, fortsetter han.

Kommunikasjonssjefen forteller at gruppen forplikter seg til å følge standarder for godt journalistisk innhold, og at dét er motivasjonen for plattformen.

– Per nå har vi tre dyktige journalister i gruppen som drives av å skrive gode nyhetssaker, enten det gjelder ting som skjer internt i organisasjonen eller i den store verden. NHH-Symposiet er en god aktør for å komme med slikt innhold, sier han.

Dersom du kjenner det kribler i skrivehånden etter å være med på å lage god journalistikk på vegne av NHH-Symposiet har Syse en siste oppfordring:

– Første uke i september skal vi ansette nærmere hundre sympsjonærer. Da står vi på stand, og du kan komme bort og få innblikk i de forskjellige stillingene som skal ansettes. Deriblant journalister, avslutter han.

Karsten Gutterød Hauklien

Siste innlegg

Siste kommentarer

    Arkiv

    Kategorier

    Meta

    2018-09-05T10:14:06+00:00